Skip to content

Kemajuan tehnologi digital perlu kita cermati

September 1, 2009

My Wallpaper (12)Komunikasi adalah aspek yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Manusia mulai berkomunikasi sejak lahir sehingga mereka menemui Tuhan. Komunikasi bertujuan untuk menyampaikan sesuatu pandangan dan buah fikiran, meluahkan perasaan dan pendapat serta berbagi permasalahan dan menyelesaikan masalah. Manusia akan selalu berkomunikasi, tetapi cara dan sistem berkomunikasi senantiasa berubah.

Dari menggunakan pena sebagai komunikasi, kini menggunakan komputer, dulu hubungan lewat surat kini menggunakan kecanggihan emel dan internet, dan telefon malahan pembicaraan jarak jauh melalui video dan audio digunakan untuk bermusyawarah dan juga sebagai salah satu media pengajaran.

Semua ini mungkin tidak pernah kita bayangkan dahulu, tetapi mahu tidak mahu, cara hidup ini sudah banyak mempengaruhi cara manusia berfikir, bekerja dan menjalani kehidupan. Proses komunikasi ini berubah cepat, seiring dengan ledakan teknologi dan informasi.

Ibarat Isi dengan buku

Masyarakat kebanyakan hari ini banyak tergantung kepada sistem komunikasi elektronik dan digital untuk mendapatkan informasi dan pengetahuan terhadap sesuatu yang mereka ingin tahu.

Remaja dan golongan muda adalah kelompok yang sangat rapat dengan teknologi ini. Sangat jarang kita melihat remaja tanpa telefon genggam dan Internet masa kini.

Menurut pandangan Islam, apa pun dasar perlakuan dan pekerjaan adalah untuk mendapat keredaan Allah dan memperoleh pengetahuan yang bisa membawa kepada mengenal kebesaran Allah.

Justeru,kemajuan tehnologi informatika dan digital sekarang ini seharusnya membawa kita bukan saja untuk merapatkan hubungan sesama manusia tetapi juga mendekatkan diri kepada Allah swt.

Teknologi dan komunikasi digital membawa banyak kebaikan kepada umat Islam seluruhnya. Ia merapatkan silaturrahim sesama Islam, di mana seorang anak boleh berhubungan dengan kedua ibu bapaknya dengan telefon dan video call 3G,karyawan dan pimpinan bertukar dokumen melalui emel,kawan-kawan bisa saling memberi khabar melalui chatting dan dari blog peribadi mereka, serta rakyat mendapat informasi daripada pemimpin mereka melalui siaran televisi, radio dan Internet.

Dalam masa yang sama kita mengagumi teknologi komunikasi ini, kita tidak usah lupa bahawa teknologi ini menjadikan manusia kadangkala lupa akan tanggungjawab untuk menggunakannya ke jalan yang benar dan baik.

Komunikasi digital telah merapatkan jarak yang jauh menjadi dekat. Tetapi adakah manusia menjadi lebih ihsan, teliti dan bertanggungjawab? banyak yang memanfaatkan teknologi ini untuk tujuan yang baik, namun begitu tidak sedikit juga yang menggunakan kecanggihan teknologi ini untuk tujuan yang salah dan kurang baik.

Informasi yang tidak benar dan tidak sah disebarkan dengan cepat melalui blog, sms dan juga emel, lalu menjadi fitnah. Justeru, remaja harus faham bahawa teknologi adalah selamanya sebagai alat,bukan memperalat serta manusia harus tahu untuk memanfaatkannya ke jalan yang hak dan benar.

Perkembangan teknologi komunikasi digital juga telah membawa kepada teknik cara dan sistem mengajar kepada guru-guru dan para dosen. Banyak informasi dan pengetahuan dapat dibicarakan bersama, bukan saja terbatas kepada pelajar dan orang di sekililing mereka, tetapi juga kepada semua orang di seluruh dunia.

Ide dan pengalaman bisa disharing bersama malah masalah juga bisa diselesaikan secara kolektif hanya melalui pendapat di dalam blog, forum Internet dan sebagainya. Pengajaran dan tutorial online banyak membantu pelajar dalam menyelesaikan permasalahan yang mereka hadapi dalam pelajaran.

Namun begitu, banyak juga pelajar yang meniru dan memplagiat hasil kerja orang lain tanpa meminta kebenaran orang yang punya serta menjadikan hasil kerja mereka sebagai karya mereka sendiri.

Di sinilah terletaknya kebijaksanaan seseorang dalam meneliti karya orang lain dan pentingnya nilai etika diajar dalam mengadaptasikan ide orang lain ke dalam hasil kerjanya. Ini amat penting diajar kerana dampaknya nanti akan terbawa dalam alam pekerjaan dan harus diajar terutama sekali kepada pelajar di universitas,karena mereka akan segera terjun dalam masyarakat dan dunia kerja.

Kecepatan dan kredibilitas teknologi ini telah mengurangkan ketergantungan kepada penggunaan bahan dan juga dokumen yang secara tidak langsung mempengaruhi kepada pengurangan pemakaian kertas dan menyelamatkan alam sekitar kita.

Tehnologi juga membawa banyak keuntungan dalam industri perbankan dan perniagaan, kesehatan dan juga dalam memberitahukan pengumuman penting kepada khalayak ramai/umum. Amat malang apabila ada yang menyalah gunakannya sebagai cara untuk menipu orang banyak dengan perniagaan yang menipu, mencipta virus yang merusakkan software malah juga mencuri serta memusnahkan pusat data dan informasi rahasia orang lain.

Teknologi komunikasi digital juga telah membawa dampak yang sangat besar kepada perkembangan dakwah Islam. Malahan tidak keterlaluan apabila dikatakan bahawa para pendakwah dan ulama tidak harus mengesampingkan teknologi ini sebagai sarana untuk mereka berdakwah kerana ia mempunyai pengaruh yang besar terhadap penggunanya.

Emel dan peringatan bisa disampaikan dengan mudah hanya dengan satu klik papa komputer atau telefon. Malah dengan kecanggihan teknologi komunikasi, konsumen juga bisa mengetahui waktu solat dengan terciptanya software yang bisa digunakan dalam telefon dan komputer.

Program seperti drama dan iklan yang berunsurkan dakwah Islam bisa disiarkan di televisi, radio dan internet untuk meningkatkan kefahaman terhadap Islam bukan sahaja kepada umat Islam tetapi juga kepada golongan bukan Islam.

Kesimpulan

Kita mungkin tidak akan tahu bagaimana manusia berkomunikasi di masa depan, tetapi apa yang pasti ialah prosesnya akan menjadi lebih mudah dan lebih cepat daripada yang kita bayangkan hari ini.

Seorang individu Muslim terutamanya remaja harus berusaha untuk meningkatkan kefahaman terhadap teknologi ini agar tidak ketinggalan dalam tantangan teknologi dan informasi kini.

Namun begitu, remaja Islam harus diimbangi dengan rasa tanggungjawab dan etika yang tinggi dalam menggunakan teknologi ini. Kecanggihan komunikasi tidak akan bermakna sekiranya tidak disertai dengan rasa tanggungjawab dan amanah terhadap bahan yang ingin dibagibersama.

Sekiranya penggunanya adalah orang yang bertanggungjawab dan amanah, maka tujuanya akan dikemudi ke arah dan tujuan yang baik. Tetapi sekiranya kecanggihan teknologi ini digunakan untuk memudaratkan dan merusakkan nama sendiri dan orang lain, maka banyaklah kerusakan yang akan berlaku.

Justeru itu amat penting bagi seorang Muslim untuk menggunakan teknologi ini ke arah yang sebaik-baiknya,dan jangan sampai kita dijadikan budak oleh tehnologi itu sendiri sehingga lupa apa hakikat dantujuan kita hidup didunia ini.

Tehnologi informasi digital,YES.

Iklan

From → catatanku, dunia maya

One Comment
  1. Salamun ‘alaikum. Wah postingnya sangat menarik. Perkenalkan saya Achmad Fauzi Surabaya.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: